Co to jest Gryfikacja?

Gryfikacja (z ang. Gamefication lub Game Based Marketing) czyli stosowanie mechanizmów i sposobu myślenia właściwego dla gier do rozwiązywania problemów i zwiększenia zaangażowanie odbiorców.

Sposób myślenia właściwy dla gier przeszedł wiele zmian w ciągu ostatnich 30 lat, a obecny jego kształt jest w dużej części właściwy dla sposobu myślenia pokolenia Y. Jest on  tak uniwersalny, że ulegają mu również miliony graczy z pokolenia X na całym świecie.

Podstawą myślenia właściwego dla gier jest oddzielenie pojęcia temat i zabawa. W realnym życiu łatwo jest podzielić zajęcia na zabawne i te, które robimy bo musimy. W grze wszystko może być zabawą: uprawa roli (Farmvill), budowanie struktury mafijnej (Mafia Wars), lekcje historii (Cywilizacja), kontrola ruchu lotniczego, który jest najbardziej stresującym zawodem na świecie, opieka nad niemowlakiem itd. Patrząc na liczbę tytułów i liczbę graczy okazuje się, że świat rzeczywisty jest nawet bardziej pociągający w grach niż świat fikcyjny. Gryfikacja to granie w realnym świecie, z prawdziwymi znajomymi, za realne pieniądze, z prawdziwymi rzeczami.

Gryfikacja opiera się na kilku zasadach stosowanych w grach np.:

  • Doskonałość – masz nieograniczona liczbę podejść do problemu ? liczy się rozwiązanie (w grach postać jest nieśmiertelna, nie jesteś karany za niepowodzenia)
  • Nagrody – wszystko jest dobrowolne, ale gracz dostaje małe nagrody (wirtualne przedmioty, punkty) za drobne, nawet najprostsze czynność (upolowanie trolla, przejście od punktu A do B)
  • Punkty ? są elementem świadczącym o statusie w społeczności lub pomagające w jego podniesieniu, mogą być pozyskiwane w trakcie gry lub kupowane za realne pieniądze
  • Kolekcjonerstwo ? W życiu staramy się otaczać przedmiotami, które świadczą o naszym statusie (upublicznianie naszego rachunku bankowego jest rzadko spotykane). Ten mechanizm działa również w grach ? przedmioty rzadki lub trudne do zdobycie są bardziej pożądane niż te pospolite. W konsekwencji gracze są gotowi płacić nawet realnymi pieniędzmi za wirtualne przedmioty do uzupełnienia swojej kolekcji. Takie podejście szczególnie przemawia do przedstawicieli pokolenia X w Polsce.
  • Status ? ludzie mają potrzebę wyróżniania się (większość osób chce być ceniona za coś, szczególnie przedstawiciele pokolenia Y). Ważne jest ile osób i w jakiej dziedzinie postrzega nas jako autorytet (np. w World of Warcraft być uważanym za dobrego czarownika, w Grepolis być słuchanym strategiem sojuszu).
  • Rywalizacja ? zdobyte przedmioty, punkty, rangi świadczące o naszym statusie w społeczności można łatwo zestawić z osiągnięciami innych. Taka możliwość mobilizuje nas do większego zaangażowania ? szczególnie, jeśli grają z nami znajomi z realnego świata.
  • Wyzwania ? nikt nie lubi monotonii, nawet jeśli dzięki niej jesteśmy wyżej w rankingu. Aby gra była grywalna musi dawać graczom emocje. Wyzwania mogę być określane przez autorów gry (zaloguj się 5 razy z naszego pubu w Foursquare) lub generowane przez samych uczestników (?Wyzywam Ciebie na pojedynek?, ?Wypowiadamy wojnę Waszemu sojuszowi?)
  • Współpraca ? osiągnięcie niektórych celów gry jest niemożliwe bez współpracy z innymi. Taki mechanizm nakłania nas do szukania od początku ?znajomych? w grze. Umacnianie więzi społecznych jest ważne, gdyż do znajomych masz większe zaufanie niż do obcych. Jednocześnie samo poszukiwanie ?przyjaciół? czy ?koalicjantów? jest ułatwiane przez wspólny cel ? zdobycie wyższego statusu. Umacnianie tych więzi poprzez dyskusje na forach i chatach jest dodatkowym benefitem gry.
  • Zasady ? zasady gry muszą być stałe i jasne, tak aby gracze mogli czuć się komfortowo. Nowe zasady można wprowadzać uruchamiając np. nowy serwer.
  • Zabawa ? scenariusz, nawet najprostszej gry (jak uprawa farmy) musi nas wciągać i bawić, dlatego już teraz firmy produkujące gry komputerowe zatrudniają najlepszych scenarzystów i reżyserów z Hollywood do nowych produkcji ? nie dziwi fakt, że gry prześcignęły kino w konsumpcji naszego wolnego czasu.

Dodatkowo w grach wykorzystywana jest tendencja ludzi do unikania strat (loss aversion). Pierwsze poziomy osiągamy w bardzo krótkim czasie (pierwszy zabity troll, pierwszy wybudowany budynek, pierwsza marchewka pojawia się w ciągu kilku minut). Postać, miasto, farma z każdą godziną jaką w nią zainwestowaliśmy jest dla nas bardziej cenna. Gracz uważa, że dalsze rozwijanie czegoś jest bardziej racjonalne niż rozpoczęcie wszystkiego od nowa w innej grze.

Zasady i sposób myślenia właściwy dla gier można zastosować w wielu dziedzinach np.: komunikacja marketingowa, edukacja, programy lojalnościowe, programy motywacyjne.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Artykuły i Książki, Media i wydarzenia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

9 Responses to Co to jest Gryfikacja?

  1. Od jakiegoś czasu angielskie ?gamification? tłumaczy się jako ?grywalizacja?. Termin ten pojawił się stosunkowo niedawno, ale ?przyjął się? ? w poniższych linkach mówimy (ja także) o marketingu opartym na grach:
    ? http://mediafeed.pl/podsumowanie-roku-2010-kilka-glosow-osob-z-branzy/
    ? http://paweltkaczyk.midea.pl/category/marketing-branding/grywalizacja/

    • Sebastian Starzyński Sebastian Starzyński pisze:

      Spotkałem się z terminem Grywalizacja (Pana autorstwa), czytałem również dyskusję na temat odmowy rejestracji tego terminu w Wikipedii. Uważam jednak, że alternatywna nazwa jaka padała w tamtej dyskusji (czyli gryfikacja), jest bardziej poprawnym tłumaczeniem. Drugi człon nazwy kojarzy się z rywalizacją, a zasady gier do nie tylko rywalizacja, ale współpraca, zabawa status itp. Dlatego człon …fikacja, to dosłownie zastosowanie gier w rozwiązaniu jakiegoś problemu.

      Poza tym gryfikacje lepiej brzmi w zdaniach zdanie, np.: „planujemy dokonać gryfikacja naszego programu lojalnościowego” vs. „planujemy dokonać grywalizacji naszego programu lojalnościowego”. W tym kontekście ktoś może zrozumieć, że będziemy chcieli rywalizować z innym programem lojalnościowym.

      Przy okazji dziękuję za komentarz, osobę która jest równie zafascynowana zjawiskiem jak ja.

  2. W październiku 2010 Paweł Loedl z agencji Pride & Glory mówił o wykorzystaniu gier w komunikacji marketingowej na konferencji Facebook NOW. Tam też pojawia się termin ?grywalizacja?. Na Facebooku i GoldenLine są grupy tematyczne o takiej nazwie, gdzie dzielimy się wiedzą na ten temat, zapraszam 😉

    • Paweł Loedl pisze:

      Dopiero teraz tutaj trafiłem:) użyłem „grywalizacji”, bo stwierdziłem, że świetnie odnosi się do tego, że wprowadzenie tego zjawiska do naszych działań wprowadza do nich zasady z gier, a jednak dla mnie ta rywalizacja jest ich integralną częścią. Natomiast nie dyskwalifikuję „gryfikacji” bo to znowu kojarzy mi się z gratyfikacją, a to też integralna część gier:)
      PS. Ładne Prezi:)

  3. Pingback: ?Co to jest gryfikacja?? na gryfikacja.pl | Grywalizacja

  4. Manu pisze:

    To skoro spór jest pomiędzy „grywalizacją” a „gryfikacją” – to proponuje „gamifikację” 😉

    • Sebastian Starzyński Sebastian Starzyński pisze:

      Również myślałem o tej nazwie, lecz trzon game nie jest polski, a moja idea była taka, żeby jednak była to nazwa polska.
      W tej konwencji wolałbym używać oryginalnej nazwy gamification, dlatego nadal uważam, że gryfikacja jest nazwą najbardziej poprawną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zabezpieczenie antyspamowe *