Co to jest Gryfikacja?

Gryfikacja (z ang. Gamefication lub Game Based Marketing) czyli stosowanie mechanizmów i sposobu myślenia właściwego dla gier do rozwiązywania problemów i zwiększenia zaangażowanie odbiorców.

Sposób myślenia właściwy dla gier przeszedł wiele zmian w ciągu ostatnich 30 lat, a obecny jego kształt jest w dużej części właściwy dla sposobu myślenia pokolenia Y. Jest on  tak uniwersalny, że ulegają mu również miliony graczy z pokolenia X na całym świecie.

Podstawą myślenia właściwego dla gier jest oddzielenie pojęcia temat i zabawa. W realnym życiu łatwo jest podzielić zajęcia na zabawne i te, które robimy bo musimy. W grze wszystko może być zabawą: uprawa roli (Farmvill), budowanie struktury mafijnej (Mafia Wars), lekcje historii (Cywilizacja), kontrola ruchu lotniczego, który jest najbardziej stresującym zawodem na świecie, opieka nad niemowlakiem itd. Patrząc na liczbę tytułów i liczbę graczy okazuje się, że świat rzeczywisty jest nawet bardziej pociągający w grach niż świat fikcyjny. Gryfikacja to granie w realnym świecie, z prawdziwymi znajomymi, za realne pieniądze, z prawdziwymi rzeczami.

Gryfikacja opiera się na kilku zasadach stosowanych w grach np.:

  • Doskonałość – masz nieograniczona liczbę podejść do problemu ? liczy się rozwiązanie (w grach postać jest nieśmiertelna, nie jesteś karany za niepowodzenia)
  • Nagrody – wszystko jest dobrowolne, ale gracz dostaje małe nagrody (wirtualne przedmioty, punkty) za drobne, nawet najprostsze czynność (upolowanie trolla, przejście od punktu A do B)
  • Punkty ? są elementem świadczącym o statusie w społeczności lub pomagające w jego podniesieniu, mogą być pozyskiwane w trakcie gry lub kupowane za realne pieniądze
  • Kolekcjonerstwo ? W życiu staramy się otaczać przedmiotami, które świadczą o naszym statusie (upublicznianie naszego rachunku bankowego jest rzadko spotykane). Ten mechanizm działa również w grach ? przedmioty rzadki lub trudne do zdobycie są bardziej pożądane niż te pospolite. W konsekwencji gracze są gotowi płacić nawet realnymi pieniędzmi za wirtualne przedmioty do uzupełnienia swojej kolekcji. Takie podejście szczególnie przemawia do przedstawicieli pokolenia X w Polsce.
  • Status ? ludzie mają potrzebę wyróżniania się (większość osób chce być ceniona za coś, szczególnie przedstawiciele pokolenia Y). Ważne jest ile osób i w jakiej dziedzinie postrzega nas jako autorytet (np. w World of Warcraft być uważanym za dobrego czarownika, w Grepolis być słuchanym strategiem sojuszu).
  • Rywalizacja ? zdobyte przedmioty, punkty, rangi świadczące o naszym statusie w społeczności można łatwo zestawić z osiągnięciami innych. Taka możliwość mobilizuje nas do większego zaangażowania ? szczególnie, jeśli grają z nami znajomi z realnego świata.
  • Wyzwania ? nikt nie lubi monotonii, nawet jeśli dzięki niej jesteśmy wyżej w rankingu. Aby gra była grywalna musi dawać graczom emocje. Wyzwania mogę być określane przez autorów gry (zaloguj się 5 razy z naszego pubu w Foursquare) lub generowane przez samych uczestników (?Wyzywam Ciebie na pojedynek?, ?Wypowiadamy wojnę Waszemu sojuszowi?)
  • Współpraca ? osiągnięcie niektórych celów gry jest niemożliwe bez współpracy z innymi. Taki mechanizm nakłania nas do szukania od początku ?znajomych? w grze. Umacnianie więzi społecznych jest ważne, gdyż do znajomych masz większe zaufanie niż do obcych. Jednocześnie samo poszukiwanie ?przyjaciół? czy ?koalicjantów? jest ułatwiane przez wspólny cel ? zdobycie wyższego statusu. Umacnianie tych więzi poprzez dyskusje na forach i chatach jest dodatkowym benefitem gry.
  • Zasady ? zasady gry muszą być stałe i jasne, tak aby gracze mogli czuć się komfortowo. Nowe zasady można wprowadzać uruchamiając np. nowy serwer.
  • Zabawa ? scenariusz, nawet najprostszej gry (jak uprawa farmy) musi nas wciągać i bawić, dlatego już teraz firmy produkujące gry komputerowe zatrudniają najlepszych scenarzystów i reżyserów z Hollywood do nowych produkcji ? nie dziwi fakt, że gry prześcignęły kino w konsumpcji naszego wolnego czasu.

Dodatkowo w grach wykorzystywana jest tendencja ludzi do unikania strat (loss aversion). Pierwsze poziomy osiągamy w bardzo krótkim czasie (pierwszy zabity troll, pierwszy wybudowany budynek, pierwsza marchewka pojawia się w ciągu kilku minut). Postać, miasto, farma z każdą godziną jaką w nią zainwestowaliśmy jest dla nas bardziej cenna. Gracz uważa, że dalsze rozwijanie czegoś jest bardziej racjonalne niż rozpoczęcie wszystkiego od nowa w innej grze.

Zasady i sposób myślenia właściwy dla gier można zastosować w wielu dziedzinach np.: komunikacja marketingowa, edukacja, programy lojalnościowe, programy motywacyjne.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Artykuły i Książki, Media i wydarzenia. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

9 odpowiedzi na Co to jest Gryfikacja?

  1. Od jakiegoś czasu angielskie ?gamification? tłumaczy się jako ?grywalizacja?. Termin ten pojawił się stosunkowo niedawno, ale ?przyjął się? ? w poniższych linkach mówimy (ja także) o marketingu opartym na grach:
    ? http://mediafeed.pl/podsumowanie-roku-2010-kilka-glosow-osob-z-branzy/
    ? http://paweltkaczyk.midea.pl/category/marketing-branding/grywalizacja/

    • Sebastian Starzyński pisze:

      Spotkałem się z terminem Grywalizacja (Pana autorstwa), czytałem również dyskusję na temat odmowy rejestracji tego terminu w Wikipedii. Uważam jednak, że alternatywna nazwa jaka padała w tamtej dyskusji (czyli gryfikacja), jest bardziej poprawnym tłumaczeniem. Drugi człon nazwy kojarzy się z rywalizacją, a zasady gier do nie tylko rywalizacja, ale współpraca, zabawa status itp. Dlatego człon …fikacja, to dosłownie zastosowanie gier w rozwiązaniu jakiegoś problemu.

      Poza tym gryfikacje lepiej brzmi w zdaniach zdanie, np.: „planujemy dokonać gryfikacja naszego programu lojalnościowego” vs. „planujemy dokonać grywalizacji naszego programu lojalnościowego”. W tym kontekście ktoś może zrozumieć, że będziemy chcieli rywalizować z innym programem lojalnościowym.

      Przy okazji dziękuję za komentarz, osobę która jest równie zafascynowana zjawiskiem jak ja.

  2. W październiku 2010 Paweł Loedl z agencji Pride & Glory mówił o wykorzystaniu gier w komunikacji marketingowej na konferencji Facebook NOW. Tam też pojawia się termin ?grywalizacja?. Na Facebooku i GoldenLine są grupy tematyczne o takiej nazwie, gdzie dzielimy się wiedzą na ten temat, zapraszam 😉

    • Paweł Loedl pisze:

      Dopiero teraz tutaj trafiłem:) użyłem „grywalizacji”, bo stwierdziłem, że świetnie odnosi się do tego, że wprowadzenie tego zjawiska do naszych działań wprowadza do nich zasady z gier, a jednak dla mnie ta rywalizacja jest ich integralną częścią. Natomiast nie dyskwalifikuję „gryfikacji” bo to znowu kojarzy mi się z gratyfikacją, a to też integralna część gier:)
      PS. Ładne Prezi:)

  3. Pingback: ?Co to jest gryfikacja?? na gryfikacja.pl | Grywalizacja

  4. Manu pisze:

    To skoro spór jest pomiędzy „grywalizacją” a „gryfikacją” – to proponuje „gamifikację” 😉

    • Sebastian Starzyński pisze:

      Również myślałem o tej nazwie, lecz trzon game nie jest polski, a moja idea była taka, żeby jednak była to nazwa polska.
      W tej konwencji wolałbym używać oryginalnej nazwy gamification, dlatego nadal uważam, że gryfikacja jest nazwą najbardziej poprawną.

Skomentuj HR Wisdom Keeper Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zabezpieczenie antyspamowe *