Gryfikacja na szczycie Gartner Hype Cycle

Amerykańska firma analityczna Gartner opublikowała niedawno swój coroczny raport prezentujący rozwój nowych technologii. W tym roku po raz pierwszy została uwzględniona w nim Gryfikacja, zajmując miejsce tuż obok zakupów grupowych oraz drukowania przestrzennego.

Wyniki raportu są prezentowane na wykresie stosowanym od 1995 r. i znanym jako Gartner Hype Cycle. Według analityków Gartnera rozwój technologii przebiega w pięciu etapach. Oczywiście, zdarzają się technologie, które nie są w stanie przejść przez wszystkie z nich, co oznacza, że nie przyjęły się na rynku, ale typowy rozwój wygląda następująco:

  1. ?TECHNOLOGY TRIGGER? ? pierwsza faza wiąże się z pojawieniem się produktu na rynku, pojawia się wówczas zainteresowanie nim mediów i pierwsze oczekiwania, dotyczące jego zastosowań (Gryfikacja w Polsce jest na tym etapie).
  2. ?PEAK OF INFLATED EXPECTATIONS? ? rozgłos wokół produktu generuje nadmierny entuzjazm i przerost oczekiwań wobec niego (tutaj klasyfikuje się Gryfikacja w USA)
  3. ?TROUGH OF DISILLUSIONMENT? ? po fazie szczytowej popularności, kiedy staje się jasne, że produkt nie jest w stanie sprostać wielu oczekiwaniom, następuje nieuchronne rozczarowanie nim i spadek zainteresowania mediów.
  4. ?SLOPE OF ENLIGHTENMENT? – w tej fazie nie ma już co prawda tak wielkiego zainteresowania daną technologią jak w fazie drugiej, ale zaczynają być widoczne rzeczywiste możliwości i korzyści płynące z jej zastosowania.
  5. ?PLATEAU OF PRODUCTIVITY? – to faza przyjęcia się technologii na rynku, widoczne staje się także czy ma ona wiele zastosowań, czy stanowi tylko wypełnienie jakiejś specyficznej niszy rynkowej.

Jeśli wierzyć w trafność modelu Gartnera, Gryfikacja (w USA) zmierza właśnie do szczytu swojej popularności, ale już wkrótce może nastąpić bolesna faza spadkowa. Nie należy jednak przesadnie obawiać się jej. Konstruktywna krytyka może przecież doprowadzić do korzystnych modyfikacji zarówno w ramach samych założeń Gryfikacji, jak i jej zastosowań. Ponadto, jak wynika z przedstawionego modelu, pojawienie się sceptyków obok prekursorów i entuzjastów Gryfikacji będzie zjawiskiem naturalnym, a nawet koniecznym, aby przejść do ważniejszych etapów, gdzie tak naprawdę wyklaruje się, w jakich dziedzinach wykorzystanie mechanizmów gier może być najbardziej efektywne.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Artykuły i Książki, Media i wydarzenia i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zabezpieczenie antyspamowe *