Gryfikacja w edukacji ? DimensionU

Według założyciela amerykańskiej firmy Tabula Digita, specjalizującej się w dziedzinie gier edukacyjnych ? Ntiendo Etuka największą bolączką współczesnych systemów edukacyjnych nie jest wcale przepełnienie klas, czy brak odpowiednio przygotowanej kadry nauczycielskiej, ale ich niedostosowanie do potrzeb uczniów, co przekłada się na kiepską motywację młodych ludzi do nauki.

Jednocześnie wiadomo, że młodzież doskonale odnajduje się w świecie gier i to właśnie na granie poświęca lwią część swojego wolnego czasu. Ta obserwacja poparta zarówno własnymi doświadczeniami, jak i statystykami, doprowadziły go do wniosku, że przyszłością edukacji jest gryfikacja. Jego misją stało się zatem stworzenie sytemu nauczania opartego o wykorzystanie mechanizmów gier, w którym nie ma problemu braku zaangażowania uczniów, gdyż nauka jest w nim przyjemnością i zabawą, a nie złem koniecznym. W oparciu o te założenia powstała seria matematycznych gier edukacyjnych DimensionM, a obecnie rozwijany jest system nauczania DimensionU również oparty na grach, obejmujący przedmioty obowiązujące w amerykańskich szkołach podstawowych, średnich i wyższych. Elementy edukacyjne wpleciono w niego w taki sposób, że  w odbiorze DimensionU przypomina zwykłe gry i nie odbiega od nich swoją atrakcyjnością. Poniżej krótka wizualizacja.

Typowa gra DimensionU to gra 3D, typu multiplayer. Gracz wybiera w niej poziom szkoły, przedmiot, obszar, w którym chce doskonalić swoje umiejętności (np. algebra) oraz umiejętności, które chce zdobyć i ich poziom. Określa także z kim chce grać i ramy czasowe gry. Za rozwiązanie każdego zadania przyznawane są punkty, istnieje możliwość bieżącej obserwacji swoich postępów, jak również uczeń i nauczyciel mają dostęp do zbiorczej informacji zwrotnej na koniec gry. Oprócz zdobywania konkretnej wiedzy i umiejętności w różnych dziedzinach nauki, w grach DimensionU położono nacisk na komunikację między graczami i współpracę, co koresponduje z wymogami współczesnej kultury, która między innymi za sprawą rozwoju mediów społecznościowych, promuje umiejętności w tym zakresie.

Gry DimesionU nadają się zarówno do wykorzystania w szkołach (obecnie korzysta z nich około 75 szkół w Stanach), jak również do nauki w domu w ramach zadań domowych, samodoskonalenia lub po prostu dobrej zabawy z przyjaciółmi. Są również platformą konkursową. W marcu br. Tabula Digita ogłosiła zwycięzcę konkursu ?DimensionU Games National Scholarship Tournament?, w którym uczniowie walczyli o stypendium w wysokości 50 000 USD. Szczęśliwy zwycięzca otrzymał także 1000 USD w gotówce, wycieczkę do Las VEGAS oraz bilety na koncert z udziałem Lady Gagi, the Black Eyed Peas i Beyonce. Kolejny konkurs z nagrodami U Games Summer Challenge zakończył się w tym miesiącu i można spodziewać się kolejnych tego typu inicjatyw, gdyż twórcy Tabula Digita wierzą, iż jest to doskonały sposób na stymulowanie ważnych elementów procesu nauczania takich jak: współpraca, rywalizacja, wysiłek, trening, nagradzanie, duma z sukcesu. Równocześnie, we wspomnianych konkursach i  całym systemie nauczania bazującym na gryfikacji, porażka nie jest druzgocącym przeżyciem, ale doświadczeniem niezbędnym w procesie doskonalenia się w danej dziedzinie. Przegrana w jednym konkursie nie przekreśla udziału ucznia w innych, podobnie przegrana w jednej rundzie gry nie wyklucza go z niej, lecz daje motywację do poprawienia wyniku i przejścia na wyższy poziom.

Radość na twarzach uczniów korzystających już z DimensionU daje przekonanie o sensowności wprowadzania takich rozwiązań. Z drugiej strony, nadmiernym entuzjazmem byłaby wiara w to, że gryfikacja jest panaceum na wszystkie problemy dzisiejszej edukacji. Niemniej, jej potencjał w tej dziedzinie jest duży i już jest widoczne, że może być wykorzystywany w trzech ważnych obszarach:

  • poznawczym – oznacza to wykorzystywanie mechanizmów gier w zdobywaniu wiedzy naukowej.
  • emocjonalnym ? gdzie szczególnie istotne jest nauczenie młodych ludzi, jak radzić sobie z emocjami, które towarzyszą porażce, jak nie stracić wówczas motywacji i przekuć ją na sukces.
  • społecznym ? w którym na pierwszy plan wysuwa się wzmacnianie więzi społecznych, ale warto także zauważyć, że nauka z wykorzystaniem gryfikacji daje także często możliwość odgrywania różnych ról społecznych, co jest dobrym przygotowaniem do pełnienia rzeczywistych ról w dorosłym życiu.

Gry DimensionU zostały nagrodzone w tym roku dwiema prestiżowymi nagrodami ?Gaming Sensation Impacting Classroom Education? oraz ?Learning at Home?. Firma Tabula Digita ma zatem, dobre perspektywy, aby stać się ważnym graczem na rynku usług edukacyjnych w Stanach.

Poniżej przykłady innych obiecujących inicjatyw w tej dziedzinie:

Ten wpis został opublikowany w kategorii Edukacja, Zastosowanie i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zabezpieczenie antyspamowe *