Rynek gier rośnie

Branża gier zaczyna pełnić coraz poważniejszą rolę w światowej gospodarce. Według przewidywań firmy analitycznej Gartner globalne wydatki na sprzęt, oprogramowanie oraz gry on-line wyniosą w tym roku ponad 74 mld dolarów, a w 2015 już ponad 112 mld.

Źródło: Gartner (Raport ?Gaming Ecosystem 2011?, lipiec 2011)

Ogromny potencjał rynku gier nie umknął uwadze marketingowców. Według prognoz analityków eMarketera wartość samej reklamy w grach powinna osiągnąć w 2011 r. poziom 2 miliardów dolarów. Coraz częściej mamy też do czynienia z darmowym dostępem do gier, bo źródłem dochodu są w nich właśnie reklamy oraz mikropłatności od użytkowników dokonywane za wirtualne dobra.

Do szybkiego wzrostu popularności gier przyczyniają się również zmiany technologiczne. Popularność internetowych serwisów społecznościowych i smartfonów znajduje odzwierciedlenie w dynamicznym wzroście grywalności gier społecznościowych i mobilnych.

W Stanach Zjednoczonych sukcesy rynku gier przekładają się także na ogromne zainteresowanie gryfikacją i jej zastosowaniami w różnych branżach. Cały rynek Gryfikacji wg, firmy badawczej Gartner jest wyceniany na 100 mln USD, ale do 2015 ma urosnąć do ok 1,6 mld.

Skala wspomnianych zjawisk w Polsce jest nieporównywalnie mniejsza, ale i u nas da się zauważyć obiecujące zmiany na rynku gier, które mogą pociągnąć za sobą kolejne w branżach z nim powiązanych. Polski rynek gier szacuje się obecnie na ponad 300 milionów złotych. Nie jest to może oszałamiający wynik, ale kwota ta przewyższa już wartość rynków sprzedaży filmów, muzyki, książek, a równocześnie jest porównywalna z wynikami sprzedaży w roku 2008 r., po którym  w kolejnym nastąpiło pewne załamanie związane z kryzysem gospodarczym. Na szczęście widać, że sytuacja ustabilizowała się, a szczególnie cieszą sukcesy rodzimych producentów gier.

Na pierwszy plan wysuwa się tu zdecydowanie firma CD Projekt, której gra Wiedźmin stała się światowym hitem i do tej pory sprzedała się w ilości przekraczającej 1,8 mln egzemplarzy. 30 września br.  spółka CD Projekt otrzymała również  statuetkę Marki Polskiej Gospodarki, przyznaną firmom, które przyczyniły się do budowania jej pozytywnego wizerunku zagranicą. Oczywiście, Polakom wciąż bardzo daleko do konkurowania ze światowymi potentatami branży gier pod względem wielkości sprzedaży, ale jeśli chodzi o jakość gier wprowadzanych na rynek, nie mamy już powodów, aby się wstydzić. Przykład Wiedźmina obrazuje to najlepiej, ponieważ ponad 80 % sprzedaży tej gry stanowi sprzedaż poza naszym krajem.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Artykuły i Książki, Media i wydarzenia i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 Responses to Rynek gier rośnie

  1. Maciek Oleksy pisze:

    Sam jestem ciekawy kiedy w Polsce powstanie jakaś agencja zajmująca się gryfikacją lub avr, na razie cisza. Także w edukacji nie widać czegoś w stylu showme.com czy codecademy.com.

    Czy wg Ciebie, Sebastianie, jest popyt na takie usługi w PL?

    • Sebastian Starzyński Sebastian Starzyński pisze:

      Każda szanująca się agencja social media i agencja reklamowa już to sprzedaje:) zatem w ciągu kilku miesięcy (od ukazania się książki Pawła Tkaczyka) przybyło nam kilkaset specjalistów:)
      Nie słyszałem o projektach edukacyjnych polskiego pochodzenia, jedyny to tłumaczony przez nas Khan Academy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zabezpieczenie antyspamowe *