Randkowanie wspierane gryfikacją

W czasach, kiedy wiele osób poświęca więcej czasu na kontakty wirtualne niż face to face, nie dziwi rosnąca popularność internetowych portali randkowych. Korzystanie z tego typu usług nie jest już z resztą postrzegane jako wstydliwa tajemnica. Stało się jedną z podstawowych możliwości poznania potencjalnego partnera. Jednak wbrew pozorom, prowadzenie portalu randkowego nie jest łatwym biznesem. To specyficzna branża, w której kiedy uda się już pozyskać klienta, szybko traci się go (a ściślej mówiąc dwóch) i to w momencie, kiedy usługa okazuje się skuteczna. Większość portali randkowych nie ma bowiem nic do zaoferowania klientom, którzy za ich pośrednictwem poznali partnera, ograniczając swoją rolę wyłącznie do kojarzenia par. Tymczasem, jeden z tego typu serwisów, korzystając z gryfikacji, postanowił zmienić ten stan rzeczy i trwale zaangażować swoich użytkowników.

Zoosk (bo o nim mowa) wprowadził w tym roku możliwość tworzenia wspólnych profili przeznaczonych dla par. W ten sposób, chce towarzyszyć swoim użytkownikom na kolejnych etapach znajomości, zapewniając im przy tym pomoc w postaci pomysłów na randki, porad ekspertów oraz zniżek na usługi, z których para może wspólnie korzystać. Równocześnie, serwis ten posiada szereg funkcjonalności typowych dla portalu społecznościowego, co umożliwia użytkownikom zamieszczanie zdjęć, pisanie komentarzy, zapraszanie znajomych itp. Te elementy stanowią dobrą podstawę dla ich aktywności, lecz nie przesądzają jeszcze o stopniu zaangażowania i wartości tworzonej przez nich treści.

Twórcy Zoosk, wiedząc o tym, stworzyli system punktowy. Nagradzana punktami aktywność użytkownika buduje jego status na tle innych, dając mu określone miejsce w rankingu. Odpowiednia ilość punktów pozwala też na wykupienie dodatkowych usług w ramach portalu np. reklamy swojego profilu, aby był on bardziej widoczny i atrakcyjny dla innych. Na szczególną uwagę zasługuje sposób przyznawania punktów, gdyż może on stanowić dobrą wskazówkę dla innych portali wprowadzających do swojej działalności elementy gryfikacji. Zoosk, aby uniknąć nagradzania osób tworzących spam zamiast wartościowej treści, nie przyznaje punktów bezpośrednio za jej zamieszczanie. Liczy się popularność danej osoby, chociażby w postaci wielu komentarzy do zamieszczonego przez nią wpisu. Dopiero pozytywny feedback ze strony innych użytkowników znajduje odzwierciedlenie w ilości wewnętrznej waluty zgromadzonej na koncie autora wypowiedzi. Skłania to do zamieszczania ciekawych informacji, ale też do komentowania treści na innych profilach i zapraszania kolejnych znajomych do serwisu.

Zoosk, dając swoim użytkownikom możliwość podejmowania różnych aktywności poza poznaniem sympatii, dostarcza im długotrwałej rozrywki i rozszerza kontekst społeczny tych działań. W jego ramach oferuje także informację zwrotną, budującą samoocenę użytkownika oraz ocenę jego atrakcyjności w oczach innych. Te elementy (Fun, Friends i Feedback) w oparciu o gryfikację mogą zbudować trwałe zaangażowanie klientów i to w branży, która do tej pory z definicji borykała się z jego deficytem.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozostałe, Zastosowanie i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zabezpieczenie antyspamowe *