Gryfikacja staje się coraz bardziej popularnym narzędziem motywowania pracowników, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie trend ten jest widoczny już od kilku lat. Staraliśmy się w tym blogu pokazać przykłady dobrych zastosowań mechanizmów gier w tej dziedzinie. Zachęcamy także do zapoznania się z wywiadem z Juddem Antinem, który wskazuje na przyczyny niepowodzeń niektórych projektów wykorzystujących gryfikację na tym polu.
Judd Antin jest antropologiem i psychologiem społecznym pracującym w organizacji badawczej Yahoo Research, zajmującym się między innymi zagadnieniami motywacji i bodźców kształtujących zachowania użytkowników w Internecie. Z jego obserwacji i badań wynika, że nie ma uniwersalnego czynnika, który motywowałby wszystkich. Co więcej, określone czynniki, bodźce, które motywują jednych mogą być demotywujące dla innych. To stwierdzenie wydaje się oczywiste, a jednak nie zawsze jest uwzględniane w aplikacjach bazujących na mechanice gier. Zdaniem Antina, przy ich tworzeniu należałoby uwzględnić szereg niuansów, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla powodzenia projektu. Przykładowo, jeśli zaczynamy płacić ludziom za czynności, które sprawiają im przyjemność z czasem spada ich motywacja wewnętrzna i zadowolenie z ich wykonywania. Antin uważa, że gryfikacja jest obiecującym narzędziem motywowania ludzi zwłaszcza do kooperacji, o ile odwołuje się właśnie do ich motywacji wewnętrznej w silnym kontekście społecznym. Jako przykład podaje przypadek Wikipedii oraz Google Knol serwisu, który z założenia miał być dla niej konkurencją. Google Knol płaci swoim użytkownikom za przygotowane przez nich opracowania (motywacja zewnętrzna), Wikipedia bazuje natomiast na nagradzaniu poprzez odznaki (barnstars) przyznawane przez samych użytkowników (motywacja wewnętrzna). Drugi sposób motywowania okazał się dużo bardziej skuteczny ? Wikipedia rozwija się, a projekt Google Knol można uznać za chybiony.
Spojrzenie Judda Antina wyłaniające się z jego wypowiedzi jest w dużym stopniu krytyczne wobec zastosowań gryfikacji obecnych na rynku, ale jest to krytyka konstruktywna, więc może przyczynić się do ulepszenia już istniejących i projektowania lepszych narzędzi motywacyjnych.
Czyli gryfikacja potwierdza najświeższe trendy w motywowaniu i pokazuje, że budowanie jakichkolwiek systemów motywacyjnych, aby było efektywne, musi być rozpoczęte od analizy motywatorów wewnętrznych grupy docelowej. I drugi wniosek – żadna siła motywująca nie jest niezmienna w czasie. Myślę, że to bardzo ważne wnioski dla wszystkich korporacji i zajmujących się motywacją człowieka.