Na najważniejszym blogu dotyczącym Gryfikacji na świecie (Gamification blog) pojawił się wczoraj ciekawy artykuł, który opisuje 3 Filary Gryfikacji. Do 3F (po polsku można tłumaczyć jako 3Z – ale pozostanę przy oryginale) należą:
– Fun (Zabawa i zadowolenie)
– Friends (Znajomi)
– Feedback (informacja Zwrotna)
Główna założenie Gryfikacji to zmiana zachowań ludzi poprzez zastosowanie mechaniki i sposobu myślenia właściwego dla gier. Zgadzam się z tezą, że 3F to wspólna cecha dobrych projektów opartych na gryfikacji, gdyż są to elementy, które stoją u podstawy udanych gier.
Feedback, czyli informacja zwrotna jaką przekazujemy uczestnikom systemu odnośnie ich podstępów. Jako że gryfikacja polega na zmianie zachowań, zwykle jest to proces długotrwały. Aby pomóc użytkownikowi zachować podobny poziom zaangażowania przez cały czas należy podzielić jego długą drogę do celu na wiele małych odcinków. Niezależnie od tego jaką formę informacji zwrotnej zastosujemy (punktu, poziomy, pasek postępu) ich cel jest jeden – stale i często dostarczać pozytywnych bodźców o postępach użytkownika.
Friends , czyli znajomi to element, który pozwolił grom ewoluować z rozrywki garstki fanatyków do ogromnego masowego rynku. To właśnie pojawienie się „social games” zapoczątkowało ten proces. Ludzie mogli poznawać nowych znajomych w grze, tworzyć wspólnoty, pomagać sobie i razem spędzać czas. „Social” oznacz z drugiej strony większe możliwości rywalizacji z innymi graczami – do tego służą np. rankingu, zawody, potyczki. To są elementy, które w tradycyjnym marketingu, edukacji i nawet pracy są wykorzystywane w zbyt małym stopniu.
Fun, czyli zabawa i zadowolenie, to najtrudniejszy do określenia, zrozumienia i wdrożenia element, który jednocześnie jest najważniejszym z 3F. To co jest istotne przy konstruowaniu systemów opartych na mechanice gier to rozróżnienie dwóch typów zabawy i zadowolenia:
– chwilowej rozrywki, tego co powoduje uśmiech na naszej twarzy (zwycięstwo, niespodzianka, prezent) – i w dużej części pokrywa się z motywatorami zewnętrznymi
– długotrwałego poczucie szczęścia, które jest wynikiem złożenia wielu elementów (proces odkrywania, doskonalenia się, poczucie wspólnoty) – co pokrywa się z motywatorami wewnętrznymi
Większość rzeczy, które robimy w życiu niestety nie łączy wszystkich 3F (tak zwana „proza życia”). Problem z Gryfikacją polega na tym, że 3F musimy wpleść w określony scenariusz, który odpowiada specyfice naszego realnego problemu. Ale to właśnie ten wysiłek polegający na sprawnym wpleceniu trzech Filarów sukcesy gier leżu u podstaw naszego przyszłego sukcesu. Dlatego dobre zrozumienie filozofii 3F zarówno przez twórców jak i decydentów będzie tym co zdecyduje o sukcesie lub porażce pierwszych projektów opartych na gryfikacji w Polsce (na które czekam z utęsknieniem).
Pingback: A może gamifikacja (grywalizacja)? | Social 360