Gryfikacja w restauracji

O gryfikacji w zarządzaniu personelem pisaliśmy w tym blogu niejednokrotnie, głównie jednak w kontekście motywowania pracowników biurowych. Tym razem chcielibyśmy zwrócić uwagę na rozwiązanie, w którym mechanizmy gier zostały wykorzystane do motywowania i oceniania pracowników restauracji.


Zbyt długo czekałeś na kelnera? Ulubione danie podano Ci za zimne? To już nie problem przekonują fachowcy z firmy Objective Logistics z Bostonu, która opracowała oprogramowanie dla restauracji z elementami gryfikacji. MUSE, będący efektem trzyletniej pracy specjalistów w różnych branżach, w tym informatyki, gastronomii i gryfikacji, jest programem wykorzystującym złożone algorytmy do szczegółowego analizowania i porównywania różnych elementów pracy personelu restauracji. Program jest oferowany klientom jako usługa typu SaaS. W odróżnieniu od oprogramowania używanego dotąd w lokalach gastronomicznych ma dostarczać ich managerom bardziej kompleksowej pomocy i informacji, czego efektem ma być poprawienie jakości obsługi klientów, wyników sprzedaży oraz transparentna, bo wolna od faworyzacji i uprzedzeń ocena pracy kelnerów.

W praktyce wygląda to w ten sposób, że pracownik na bieżąco ma dostęp do swoich wyników pracy na tle osiągnięć pozostałych. Pod uwagę brane są takie elementy jak np. ilość wydanych posiłków z podziałem na różne kategorie, wysokość rachunków zapłaconych przez klientów oraz zostawionych przez nich napiwków. Stały dostęp do tablicy wyników oraz rankingów wpływa na pracowników dopingująco, a ich przełożonym pozwala na nagradzanie tych, którzy ze swoich obowiązków wywiązują się najlepiej. Ocena pracy jest dokonywana automatycznie, co pozwala uwolnić ją od subiektywizmu managerów, jak również szybko zdiagnozować pojawiające się problemy. Jeżeli dany pracownik ma załóżmy świetne wyniki w sprzedaży alkoholi, ale kiepsko idzie mu sprzedaż deserów, system ten fakt wychwyci, nawet jeśli managerowi umknął wcześniej całkowicie niezauważony. Co więcej, program nie tylko identyfikuje pojawiające się problemy, ale także podsuwa sugestie ich właściwego rozwiązania. Ma również możliwość pokazania postępów pracownika oraz nagradzania go za lepszą pracę.

Jedną z nagród, jaką program ten przewiduje dla osób najbardziej efektywnych jest możliwość wyboru zmiany. Jest bowiem oczywiste, że dla kelnera lepiej jest przykładowo pracować w piątkowy wieczór, kiedy jest dużo klientów i tym samym szans na napiwki, niż w leniwy poniedziałkowy poranek. Taki system nagradzania choć bardzo prosty działa długofalowo i nie generuje dodatkowych kosztów dla pracodawcy. Zautomatyzowanie oceny pracowniczej, to w tym wypadku także szansa na stworzenie systemu motywacyjnego w ramach współpracy restauracji z dostawcami. Nie trudno przecież wyobrazić sobie nagradzanie pracowników za najlepszą sprzedaż produktów określonych marek bezpośrednio przez ich właścicieli lub dystrybutorów, mających dostęp do statystyk stworzonych przy użyciu narzędzia, które jest określane jako Labor Graph (podobieństwo do Social Graph, wykorzystywanego przez Facebook, nie jest tu przypadkowe).

Wspomniany program wykorzystuje pewne mechanizmy, które już działają w branży gastronomicznej, lecz czyni w sposób bardziej kompleksowy i przejrzysty niż inne znane dotąd rozwiązania, co jest godne uznania. Nie uchroniło go to przed krytyką, dotyczącą głównie rozbudowanej i szczegółowej kontroli pracy kelnerów. Twórcy MUSE odpierają te zarzuty jednak, argumentując, że tylko kiepscy pracownicy mają powody, aby się go obawiać, a dobrych przecież program nagradza, pomaga w pracy ich managerom i daje pewność klientom, że zostaną właściwie obsłużeni.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Marketing, Praca, zarządzanie, Zastosowanie i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź do Gryfikacja w restauracji

  1. Pablo pisze:

    Fajny artykuł zarządzaniu, podobny temat został poruszony w tym filmiku http://www.youtube.com/watch?v=5J2nCk2N-Ng&

Skomentuj Pablo Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zabezpieczenie antyspamowe *