Khan Academy, czyli internetowa i interaktywna baza wiedzy oraz ćwiczeń z różnych dziedzin nauki, wykorzystująca mechanikę gier, cały czas poszerza się o kolejne lekcje i zyskuje rzesze nowych zwolenników. Ma ich także w Polsce. W korzystaniu z jej zasobów jesteśmy obecnie na 10 miejscu na świecie. Co więcej, pomysł stworzenia Fundacji Khan Academy w Polsce, której celem ma być tłumaczenie materiałów KA na język polski oraz popularyzacja tej metody nauczania w środowisku nauczycieli, rodziców oraz uczniów, znalazł odzwierciedlenie w konkretnych działaniach. Fundacja właśnie powstaje i dzięki aktywności jej inicjatorów oraz pracy ochotników udało się już przetłumaczyć prawie 400 wykładów. Pozyskano też granty, które umożliwią przetłumaczenie kilkuset kolejnych filmów, a prace nad polską stroną KA (www.khanacademy.pl) są na ukończeniu.
W świetle tych optymistycznych informacji, na uwagę zasługuje również pojawienie się w ubiegłym miesiącu bezpłatnej aplikacji na Ipada, która umożliwia korzystanie z zasobów Khan Academy zarówno online, jak i off-line. Jest to znaczący krok w rozwoju tego innowacyjnego systemu nauczania, ponieważ do tej pory połączenie z internetem było konieczne do rejestracji postępu użytkownika w Khan Academy (zdobywanie punktów, odznak, informacja zwrotna dla nauczycieli). Teraz możne korzystać z zasobów off-line, a kiedy aplikacja łączy się z internetem, synchronizuje aktywności użytkownika w Khan Academy. Dodatkowo, ma on także możliwość dzielenia się przeglądanymi materiałami z innymi osobami na Facebooku, Twitterze oraz Google +.
Na razie, wspomniana aplikacja pozwala na ściąganie i przeglądanie filmów video, ale twórcy Khan Academy zapowiadają, że już wkrótce pojawią się w tej formie także ćwiczenia (obecnie są dostępne na stronie www). Dodatkowo, do filmów załączono transkrypcję, co pozwala na łatwe przeszukiwanie treści i znalezienie interesującego ucznia zagadnienia. W nawigacji pomaga również dobre zorganizowanie treści, przejrzysty podział według dziedzin i tematów. Pomyślano także o umożliwieniu łatwego przechodzenia od jednego materiału do drugiego i powrotu do tematów wcześniej przeglądanych.
Materiały edukacyjne Khan Academy w oparciu o te nowe rozwiązania (możliwość łatwego przeglądania treści, uniezależnienie od internetu itp.), upodabniają się w pewnym stopniu do tradycyjnego podręcznika, a za jakiś czas mogą ten podręcznik całkowicie zastąpić. Już teraz w wielu szkołach w Stanach Zjednoczonych dzieci i młodzież korzysta z tabletów, a niektóre placówki zdążyły wprowadzić wspomnianą aplikację. Ma ona znaczące zalety, których zwykła książka nie posiada. W dużym stopniu bowiem odciąża nauczycieli, dostarczając im gotowych narzędzi, które angażują uczniów w innowacyjny i zarazem łatwy w odbiorze sposób. Jednocześnie daje bieżący podgląd w postępy uczniów dzięki czemu nauczyciel może pomagać tym którzy mają problem z konkretnym wycinkiem wiedzy.
Pingback: W jaki sposób grywalizacji może usprawnić proces edukacji – 3 przykłady › Onliners.pl