Przez pojęcie AdGaming rozumiemy reklamę w grach lub poprzez gry. Gry reklamowe to pierwszą techniką marketingową powiązaną silnie ze światem gier. Światowy rynek Adgamingu to ponad 1 mld dolarów rocznie i wciąż dynamicznie rośnie. Najnowsze projekty Adgamingu zaczynają przekładać się na działania użytkowników w świecie rzeczywistym. Są to jednak działania ad-hoc, dlatego nie jest to Gryfikacji i nie toczą się w świecie rzeczywistym, dlatego nie jest to ARG.
Wyróżniamy 3 główne typy Adgamingu:
- Gry reklamowe – tworzenie gier reklamowych, które toczą się wokół danej marki lub produktu i zachęcają klientów do grania w nią i zapraszania znajomych (czyli wspieramy wiralność tej gry). Pierwszą grą był Zool (1992 rok) z lizakami Chuppa Chups, a obecnie nie brakuje gier reklamowych znanych marek: Mc Donald’s
- Reklamy w grach ? w istniejącej grze umieszczamy przekazy reklamowe (np. bilbordy reklamowe przy drodze, product placement). Dobrym przykładem jest kampania Baraka Obamy w 18 grach lub sieci 36,6 w Need for Speed
- Rozdawnictwo punktów i wirtualnych przedmiotów ? za podjęcie określonych działań klienci są nagradzani wirtualnymi prezentami w postaci punktów lub przedmiotów, z których można korzystać w znanych grach. W ten sposób Wyszukiwarka Microsoftu Bing zyskała 400 tys. fanów na Facebooku (za Like?a swojej strony dawali FarmCash ? czyli walute FarmVill) . Ten sam zabieg zastosowała firma Green Gigant, z tą różnicą, że walutę rozdawano za zakup produktów (kody były drukowane na opakowaniach). Na początku 2011 Dr. Pepper za zakupy produktów rozdawał wirtualne przedmioty w grach firmy Electronic Arts (np. Need for Speed, The Sims, Medal of Honor).