Czy gra Tajemnice Aeropolis zrewolucjonizuje doradztwo zawodowe w Polsce?

Spotkałem się ostatnio z Hubertem Anyżewskim, który opowiedział mi o bardzo innowacyjnym  projekcie wykorzystującym grę, która w maju zostanie rozdystrybuowana w Polsce za darmo! Gra służy do diagnozowania preferencji i predyspozycji zawodowych dzieci i młodzieży.

Co współautor projektu Talent Game mówi na temat powstałej w jego wyniku gry Tajemnice Aeropolis.

SS (Sebastian Starzyński)  Co Was zainspirowało do stworzenia projektu w oparciu o gry komputerowe?

HA (Hubert Anyżewski) Od pewnego czasu chodził nam po głowie pomysł wykorzystywania gier w służbie diagnostyki/badań. Nie było jednak okazji, abyśmy mogli taki projekt podjąć.
Impulsem było dla nas działanie unijne, rozpisane z ramienia MEN, na stworzenie innowacyjnych narzędzi diagnozowania predyspozycji zawodowych dzieci i młodzieży.
Ze względu na grupę docelową i ogólny trend wśród młodych ludzi do aktywnego korzystania z różnego typu gier, doszliśmy do wniosku iż należy połączyć fakt, że ogromna rzesza ludzi współcześnie gra w gry komputerowe ,z możliwościami diagnostycznymi jakie mogą dawać  gry. Byliśmy i jesteśmy również głęboko przekonani, że  taka forma nauki czy diagnostyki jest znacznie lepsza i przyjemniejsza dla użytkownika.
Złożyliśmy wniosek, w którym postawiliśmy na innowacje. Naszym głównym celem było zrobienie czegoś  nietypowego i zarazem innowacyjnego na skalę światową. Udało się –  wniosek otrzymał dofinansowanie, a my mieliśmy nie lada wyzwanie przed sobą 🙂

SS Jak wyglądały prace nad projektem?

HA Projekt poza fazą czysto produkcyjną, która występuje w każdym tytule gry 3D, czyli koncepcja gry, scenariusz, rysunki koncepcyjne przez modelowanie, tworzenie silnika gry, testy, modelowanie zdarzeń, wymagał dodatkowo bardzo rozbudowanego modelu metodologicznego.
Od samego początku przy projekcie pracowała grupa fantastycznych ludzi (około 20 osób), począwszy od specjalistów od grafiki 3D przez programistów i oczywiście zespół naukowy pod kierownictwem dr Jacka Zakrzewskiego.
Problem polegał nie tylko na tym, iż musieliśmy stworzyć autorski model metodologiczny od zera (tak samo jak scenariusz gry, postacie, zdarzenia i całą technologie), ale na fakcie zaimplementowania procesu diagnozy w gameplay. I wszystko tak, aby zarówno metodologia jak i sama gra na tym nie ucierpiała.
Ze względu na fakt, że gra Tajemnice Aeropolis jest produktem edukacyjnym, nie mieliśmy możliwości oparcia jej scenariusza na przemocy, zabijaniu czy strzelaniu do przeciwnika, co jak wiemy we współczesnych grach jest bardzo powszechne, a wręcz pożądane.
Cała konstrukcja stała się bardzo dużym wyzwaniem, a w dodatku musiała być przeprowadzona zgodnie z zasadami sztuki tworzenia narzędzia diagnostycznego, czyli pełnego procesu psychometrycznego. Nasz model naukowy, a dokładnie pomiar, musiał zostać porównany z dostępnymi narzędziami. Dopiero po potwierdzeniu skuteczności pomiaru mogliśmy opracować implementacje w grze, aby następnie na grupie ponad 1700 badanych stworzyć normy dla narzędzia. W procesie wieloetapowych badań wzięło udział ponad 2200 osób.
Warto podkreślić, iż poza trzygodzinnym gamplayem (scenariusz był poprawiany ponad 8 razy) gra posiada ponad 20 punktów pomiaru ponad 30 zmiennych i generuje zarówno raport dla gracza, jak i wersje zahasłowaną raportu normatywnego dla doradcy zawodowego.

SS Jak twórcy gry wyobrażają sobie wykorzystanie tej gry?

HA Gra jest narzędziem diagnozy mocnych i słabych stron gracza oraz pokazuje kierunek zawodowy jakim gracz powinien się zainteresować. Wynik gry zgodny jest z predyspozycjami, ale i preferencjami zawodowymi gracza.
Narzędzie to daje początek do rozmów na temat rozwoju osobistego gracza i świadomego wyboru drogi życiowej, która oczywiście może się wielokrotnie zmienić.
W obecnym doradztwie zawodowym brakuje narzędzi i świadomego korzystania z usług doradców zawodowych. Mamy nadzieję, że  stworzone przez nas narzędzie oraz jemu podobne przyczynią się do spopularyzowania profesjonalnego doradztwa zawodowego w Polsce.
Warto dodać, że gra jest narzędziem darmowym i będzie dystrybuowana na terenie  całej Polski. O grze zostały już poinformowane środowiska doradców zawodowych, dla których przygotowywane są podręczniki do interpretacji wyników.

SS Możesz podać trochę szczegółów na temat samego scenariusza gry?

HA Scenariusz gry jest autorskim tekstem, który opracowaliśmy przy współpracy z Michałem Szcześniakiem. Ponad 3 godzinny gameplay wprowadza nas w świat zagadki i tajemniczych przygód, a celem bohatera jest odszukanie  swojego ojca w świecie Aeropolis.
Aby nie zdradzać wszystkich szczegółów powiem tylko tyle, że  świat Aeropolis jest zbudowany z wielu wysp, po których podróżujemy  statkiem powietrznym ? Aerolotem.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Edukacja, Nieskategoryzowane, Zastosowanie i oznaczony tagami , , , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

6 Responses to Czy gra Tajemnice Aeropolis zrewolucjonizuje doradztwo zawodowe w Polsce?

  1. Piotr Stvoy pisze:

    Brawo Hubert!

  2. Tomek Chojecki pisze:

    Wygląda absolutnie niesamowicie.

  3. D.Tomczak pisze:

    Czy gra Tajemnice Aeropolis jest juz dostepna. Jeśli tak to gdzie ją można pobrac?

    • Sebastian Starzyński Sebastian Starzyński pisze:

      Gra nie będzie dostępna do ściągnięcia. Będzie dystrybuowana do szkół i poradni.

      • HA pisze:

        Oraz bedzie dołączona za darmo do dzienników lokalnych w czerwcu 🙂
        Dziękuje za miłe przyjęcie – brava należa się zespołowi !

  4. D.Tomczak pisze:

    Kiedy gra Tajemnice Aeropolis będzie dystrybuowana do szkół i poradni?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zabezpieczenie antyspamowe *