Khan Academy – nowy wymiar edukacji

Khan Academy powstało przypadkiem. Analityk w funduszu hedgingowym Sal Khan pomagał w nauce swoim kuzynom, robiąc filmiki i zamieszczając je na Youtube. Kuzyni przyznali, że woleli wersję Sala nagraną niż na żywo (mogli ją odtwarzać kilka razy, zatrzymywać, cofać itp.). Po pewnym czasie filmy Sala zyskały dużą popularność na Youtube, pojawiły się także liczne pozytywne komentarze, w tym od nauczycieli, który zaczęli wykorzystywać je, aby uatrakcyjnić swoje lekcje. Sal porzucił wówczas pracę i utworzył organizację non profit, która rozwija ideę humanizacji nauki (nauczyciel nie wygłasza lekcji tylko pomaga w nauce każdemu indywidualnie). Dzięki zastosowaniu elementów mechaniki gier (np. punktów, odznak, rankingów), udało się zbudować system nauczania on-line, który pokazuje, że zdobywanie wiedzy nawet w dziedzinach, które nie są naszą mocną stroną może być przyjemne i wciągające.

Khan Academy to nie tylko obszerna baza wiedzy, którą stanowi biblioteka zawierająca ponad 1800 lekcji, 2100 filmów, ale też rosnąca liczba ćwiczeń (obecnie dostępna jest matematyka). Bardzo ważna jest możliwość ciągłej oceny swoich postępów, każde ćwiczenie jest natychmiast weryfikowane przez system i w przypadku pomyłki podawane jest poprawne rozwiązanie i wyjaśnienie. W przypadku ćwiczeń, system powtarza je tak długo, aż opanujemy dany temat i wtedy proponuje przejście do następnego poziomu (nie istnieje system ocen w stylu ?zaliczyłeś na 3+?, każdy dochodzi do tego samego poziomu, po prostu jednym zajmuje to więcej czasu, a innym mniej).

Ponadto, każda dziedzina wiedzy ma swoją mapę z poziomami wiedzy z możliwością zapoznania się ze ścieżką postępu (taką jak np. mapa wynalazków w grach). Użytkownik może zacząć poruszanie się po niej w dowolnym punkcie, a system podpowiada kierunki, w jakich powinien podążać. Zaliczenie konkretnego poziomu wiedzy kieruje nas do jednego lub kilku kolejnych poziomów. Innymi słowy, użytkownik sam określa poziom trudności, a system przedstawia mu zadania, jakie na tym poziomie powinien wykonać. Jeżeli dane ćwiczenie jest zbyt trudne dla użytkownika, może on skorzystać z pomocy  lub cofnąć się do łatwiejszego  poziomu.

Co istotne, każde osiągnięcie już od momentu rozpoczęcia nauki jest nagradzane. System nagród w postaci punktów oraz odznak jest celowo rozbudowany tak, aby zachęcać do kontynuacji nauki na trudniejszych poziomach i większego zaangażowania. Dodatkowo, Khan Academy na bieżąco informuje uczącego się o stopniu realizacji zamierzonych celów oraz czasie, jaki na to już poświęcił. To także użyteczne narzędzie dla nauczycieli i trenerów, gdyż dostarcza im zarówno zbiorcze informacje, dotyczące postępów całej grypy uczących się, jak i szczegółowe na temat poszczególnych osób. Khan Academy  dobrze wpisuje się zatem w ideę gryfikacji i stanowi tym samym innowacyjne narzędzie nauczania, którego ostatecznym celem jest stworzenie globalnej klasy, w której uczniowie będą mogli nie tylko uczyć się samodzielnie, ale również pomagać sobie nawzajem.

Polecam film:

Ten wpis został opublikowany w kategorii Edukacja, Zastosowanie i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zabezpieczenie antyspamowe *