Gryfikacja

Gryfikacja (ang. gamification) ? wykorzystanie mechaniki znanej np. z gier fabularnych i komputerowych, do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu zwiększenia ich zaangażowania. Gryfikacja stosuje najwięcej elementów mechaniki gier, gdyż polega na zmianie projektu w grę, która daje uczestnikom  przyjemność z pokonywania kolejnych osiągalnych wyzwań, rywalizacji, współpracy itp. Gryfikacja pozwala zaangażować ludzi do zajęć, które są zgodne z oczekiwaniami autora projektu, nawet jeśli są one uważane za nudne lub rutynowe.

Gryfikacja jest technika z zasady długotrwałą (nie ma przewidzianego końca lub koniec jest bardzo oddalony w czasie), i podobnie jak w social games pozwala uczestnikom widzieć swoje postępy poprzez osiąganie wyższych poziomów (levele, odznaki, rankingi). Scenariusz projektu, po zbalansowaniu mechaniki, pozwala uczestnikom na długotrwałe zaangażowanie które projektanci gier nazywają flow.

Wyróżniamy 3 Filary Gryfikacji (tzw. 3F):
Fun (zabawa i zadowolenie)
Friends (Znajomi)
Feedback (Informacja Zwrotna)

Występuje wiele przykładów udanej gryfikacji projektów:

  • Khan academy, Anson Primary School – nowy sposób na edukacje, która na prawdę angażuje uczniów
  • Bobber – nowe podejście do oszczędzania dla młodych ludzi
  • Me you health – aplikacja wspierająca prowadzenie zdrowego trybu życia
  • Nike + – aplikacja  do mierzenia postępów w bieganiu i rywalizacja ze znajomymi
  • PruHealth – rozszerzony program lojalnościowy zachęcający do prowadzenia zdrowego trybu życia.
  • Honda Insight – w desce rozdzielczej wbudowana jest gra zachęcająca do ekologicznej jazdy

Istnieją już portale i platformy umożliwiając dokonanie gryfikacji działań firmy:

  • Foursquare – aplikacja umożliwia użytkownikom rejestrowanie swoich wizyt w ulubionych miejscach i rywalizacje o uzyskanie w nich statusu major, firmom daje możliwość zwiększenia zaangażowania w grę poprzez przyznawanie nagród
  • SCVNGR – aplikacja umożliwiająca tworzenie gier i programów lojalnościowych opartych o mechanikę gier dla małych i dużych firm (np. restauracji)
  • BunchBall – platforma umożliwiająca implementacje mechanikę gier na stronie internetowej
  • BigDoor – platforma umożliwiająca implementacje mechanikę gier na stronie internetowej
  • Badgevill – platforma umożliwiająca implementacje mechanikę gier na stronie internetowej

Według firmy badawczej M2 Research rynek usług związanych z gryfikacją w 2011r wyniesie ok 100 mln USD. Spodziewany jest jego szybki wzrost i w 2016r powinien osiągnąć 2,8 mld USD. Dla porównania cały rynek Advergaming (reklamy w grach i gier reklamowych) wg firmy badawczej eMarketer w 2011r powinien osiągnąć wartość niemal 2 mld USD.

Firma Gartner umieściła w 2011r Gryfikację na szczycie swojego Hype Cycle, co oznacz, że jest to obecnie bardzo popularny temat, ale w najbliższej przyszłości nastąpi nieunikniony spadek zainteresowanie będący skutkiem rozczarowania wynikającego z projektów, w których wdrożenie gryfikacji nie powiodło się. Po fazie spadku nastąpi ponowny wzrost zainteresowania Gryfikacją.

Firma Gartner ocenia, że do 2015 prawie 70% korporacji będzie posiadać wdrożone systemy oparte na mechanice gier w różnych obszarach swojej działalności.

W Polsce najbardziej rozpowszechnionym obecnie tłumaczeniem pojęcia gamification jest  ?grywalizacja?. Moim zdaniem nie jest to tłumaczenie poprawne z jednego zasadniczego powodu: nazwa ta wskazuje na dominacje jednego elementu mechaniki gier ? rywalizacji. W gryfikacji nie chodzi tylko o współzawodnictwo, bowiem aspekt ten może być wręcz zmarginalizowany na korzyść innych elementów gier (w zależności od celów autora, grupy docelowej i scenariusza gry itp.). Gryfikacja to zamiana czegoś w grę (tłumaczenie wprost słowa gamification). Dla uniknięcia jakichkolwiek nieporozumień (takich jak np. w dyskusji pod artykułem Grywalizacja czyli nowe stare najlepiej i najpoprawniej jest, stosować termin gryfikacja, który jest najbliższym tłumaczeniem angielskiego gamification ? czyli zamienianie czegoś w grę.

2 odpowiedzi na „Gryfikacja

  1. Stosowałem narzędzia Bigdoor, gdy były na dość wczesnym stadium rozwoju. Niestety, powiem szczerze, że byłem zawiedziony. Może nawet nie narzędziami, ale ich skutecznością. Moi czytelnicy (aka użytkownicy) nie byli zainteresowaniu udziałem w zabawie. Może za jakiś czas do tego wrócę, ale najpierw muszę na nowo wymyślić, jak tego używać skutecznie.

  2. Pingback: Gamifikacja - większa motywacja dzięki zabawie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zabezpieczenie antyspamowe *